Hmmmm…..det er en super ide (og jeg havde faktisk overvejet det), men strider lidt imod tanken om at køre det hele som one-shots, hvor folk kan komme og gå fra gang til gang. Desuden var ideen at fokusere på planlægning og udførelse, og ikke alt det udenom. Når CoC kampangen går i gang deltager de fleste af jer jo kun en gang om måneden, og misser I sessionen, så kan der gå to måneder mellem I spiller. Derfor tror jeg ikke at vi kan fokusere på en kampagne med dybe personlige relationer mv. – Systemet egner sig heller ikke specielt godt til andet en kamp
Det vil jo også betyde at der kommer til at gå meget tid med at erhverve opgaver og materiel – det er pænt svært for privat finansierede at skaffe SOFD-grade udstyr. Opgaverne for Mercs er ofte af meget tvivlsom moralsk karakter (Likvideringer og nedkæmpelse af civile opgør). Lejesoldater er ikke det pæne selskab, og er jo i princippet ”expendable assets”. Så måske er det konceptet ikke så oplagt.
Men……
Hvis I gerne vil køre en mere fri byg-selv-kampagne – sådan lidt i stil med ”UFO – Enemy Unknown” spillet, hvor I skal sørge for al materiel, opbygge en base, og samtidigt forsøge at balancere i et politisk spil, så kan vi sagtens skifte fokus (og system om nødvendigt). Her et par forslag:
1. Alpha Protocol: Offentlig/Privat finansieret styrke der er nedkæmper en mulig invasion af jorden i år 2014 – I skal selv finansiere udstyr, lave research og udbygge basen. Går i fallit, så er Jorden tabt – System: Twilight 2013 eller GURPS v3
2. Justice Force: En gruppe superhelte der kæmper mod diverse masterminds osv. I får penge alt efter hvor godt i beskytter byen/verdenen – disse penge kan bruges til at udbygge basen, købe nye gadgets og fly mv. Power niveau er lidt et sted mellem Batman og X-Men. System: Mutants and Masterminds
3. Sons of Odin: Semi-historisk Skandinavien i år 650. I spiller en gruppe hvis formål er at blive husket for jeres legendariske bedrifter, og sikre jeres navne for eftertiden. Der er dømt Asetro, ære, politik og dødelige kampe. System: Yggdrasil
4. SLA Industries: I er en gruppe lykkejægere (operatives) der tjener penge på at arbejde for SLA Industries på Mort central. Det er en dyster og mørk Sci-Fi semi-horror setting, hvor de Operatives der har mest tv-tid (og overlever), bliver belønnet. System: SLA Industries
Jeg er altid frist på at spille det spillerne har lyst til, men gider ikke klassisk fantasy….